Wstęp -
odblokowujemy potoki
W pierwszej połowie 2004 roku Nvidia
zaprezentowała swoją szóstą
generację układów graficznych. Rodzina kart 6xxx na początku
była dość
uboga. Pierwszymi wprowadzonymi do sprzedaży były karty z rodziny 6800
(NV40), które charakteryzowały się dobrą wydajnością.
Niestety ich cena
powalała z nóg. Gracze o mniej zasobnych portfelach musieli
czekać aż
pół roku zanim NVIDIA wypuściła na rynek układ NV43 (6200,
6600,
6600GT). Jak się okazało, był to strzał w dziesiątkę chipset, ten
cieszył się ogromną popularnością. Dzięki wysokiej wydajności przy
zachowaniu całkiem przyzwoitej ceny NVIDIA odnotowała rekordowe ilości
sprzedaży układu 6600GT.
My jednak przyjrzymy się dokładniej
tytułowemu NV43
Układy produkowane są w technologii 0,11
mikrona, posiadają 8
jednostek pixel shader (w 6200 ograniczono do 4, co prawda łatwo da się
je odblokować, ale o tym powiemy później) GPU składa się ze
143
milionów tranzystorów, oraz posiada Shader Model
w wersji 3.0 i
technologię Ultra Shadow 2. Pamięć połączoną jest z GPU za pomocą 128
bitowej magistrali.
Jeden układ i 3
różnie specyfikacje ?
Na chipie NV43 oparte są trzy serie kart
graficznych (6200, 6600,
6600GT). Nvidia zamiast opracować nowy chip dla nisko budżetowych serii
6200, skorzystała z NV43 i ograniczyła w nim ilość jednostek pixel
shader. Prawda szybko wyszła na jaw.
|
GeForce
6200 |
GeForce
6600 |
GeForce
6600GT |
Oznaczenie kodowe
rdzenia |
NV43 |
NV43 |
NV43 |
Liczba
tranzystorów |
143
milionów |
143
milionów |
143
milionów |
Jednostki cieniowania
pixeli |
4 |
8 |
8 |
Jednostki ROP
|
4 |
4 |
4 |
Jednostki cieniowania
wierzchołków |
3 |
3 |
3 |
Taktowanie GPU
|
300 Mhz |
300 Mhz |
450-500Mhz |
Typ zastosowanej pamięci
|
DDR1 TSOP |
DDR1 TSOP |
GDDR3 BGA |
Okazało się że za pomocą popularnego
programu Riva Tuner można
odblokować dodatkowe 4 potoki, które zostały ograniczone
przez
producenta. Jednak musimy trafić kartę, która posiada
odpowiednia
rewizję chipu, czyli niższą od A4. Przejdźmy zatem do procesu
odblokowywania dodatkowych potoków.
Pierwszym krokiem jest zaopatrzenie się w
program RivaTuner (najnowszą wersję pobierzesz tutaj).
Po uruchomieniu programu wszystko się okaże czy nasza karta należy do
tych, które się modyfikują.
W głównym oknie programu widzimy
jaki rdzeń i którą rewizję posiadamy. W naszym przypadku
jest to A2.
Teraz przechodzimy Customize...
R Low-level system
settings R
NvStrap settings , wybieramy Install .
Następnie, gdy już nasze oczy ujrzą takie oto okno zmieniamy pole graphics
adapter identification na custom .
Natomiast w polu Use ROM straps for PCI DeviceID
programming zmieniamy z GeForce 6200 na 6600. Po
wykonaniu tych, czynności przejdźmy do Active
pixel/vertex units configuration, tutaj
również zmieniamy na custom (8x1, 3vp)
teraz przechodzimy w opcje Customize,
po czym wyświetla nam się okno, w
którym interesuje nas tylko pole pixel unit 0,
przy którym zaznaczamy "haczyk"
Teraz całą operacją zatwierdzamy naciskając OK.
program poinformuje nas, że musimy uruchomić ponownie komputer, aby
zmiany zostały wprowadzone. Oczywiście się na to zgadzamy. Po ponownym
uruchomieniu komputera może zdarzyć się, że trzeba będzie od nowa
zainstalować sterowniki karty graficznej.
Modyfikujemy
BIOS karty
Teraz pobawmy się w
podkręcanie
Tutaj pole do popisu mamy ogromne, karty
oparte na NV43 potrafią
pracować z częstotliwością 450-500Mhz (standardowe taktowania GPU 6600
GT) Producenci, aby utrudnić nam życie, zaniżyli napięcie zasilające. W
kartach 6600GT napięcie GPU wynosi 1.4V natomiast w "odtaktowanych"
6200/6600 1.3V. Jak się okazało modyfikując BIOS w karcie graficznej
możemy zrobić bardzo wiele. Naszym królikiem doświadczalnym
będzie MSI
NX6600 TD128-E na jej przykładzie pokażemy jak duży skok wydajności
można uzyskać podkręcając swoje 6200/6600.
Karta standardowo zasilana jest napięciem
1.3V wiec musimy przejść do edycji BIOS-u. Potrzebne będą nam:
- Napęd FDD
- Dyskietka startowa
- NvFlash
- Nvidia Bios Modifier
Pierwszym krokiem jest zrobienie kopii
zapasowej, którą później
będziemy modyfikować. Gdy już jesteśmy w systemie DOS, używamy komendy nvflash
-b kopia.rom
Program zapisze plik kopia.rom na naszej
dyskietce. Teraz gdy
mamy już plik z BIOS-em, możemy przejść do jego modyfikacji. Do tego
celu potrzebny będzie nam program Nvidia Bios Modifier.
W zakładce Voltage Table
możemy zarządzać napięciami rdzenia karty graficznej. Nam chodziło o
to, aby nasza karta zasilana była napięciem 1.4V
Drugą zakładką jest Performance
Table, w tej
zakładce możemy zmienić domyślne taktowanie karty. Jak widać w moim
przypadku jest to 500/600. Jeśli jednak nie jesteście pewni jak wasza
karta się podkręca, nie zmieniajcie standardowego taktowania.
W ostatniej zakładce znajdują się opcje do
zmiany timingów pamięci, oraz do aktywowania czujnika
temperatury.
Gdy mamy już przygotowany plik z BIOS-em
możemy się zabrać się do
aktualizacji BIOS-u. Na dyskietce znajdują się dwa pliki .ROM jeden z
kopią drugi z BIOS-em który będziemy wgrywać.
Uruchamiamy z dyskietki startowej system
DOS. Następnie za pomocą komendy nvflash -4 -5 -6
gfmod.rom aktualizujemy BIOS. Program poprosi nas
jeszcze o potwierdzenie chęci aktualizacji. Zatwierdzamy naciskając y
. Po zakończeniu procesu aktualizacji
uruchamiamy komputer ponownie.
Teraz możemy sobie sprawdzić np. czujnik
temperatury
Skoro wszystko przebiegło pomyślnie teraz
czas na podkręcanie z
poziomu Windows. Ja korzystałem z zakładki coolbits w sterownikach
karty. MSI 6600 przetaktowuje się bez najmniejszego problemu i dzięki
zabiegom opisanym powyżej osiągam wynik 550/670 ze standardowych
300/550. Przyrost jest ogromny szczególnie w grach silnie
korzystających z pixel shaderów.
Efekty
naszych zabiegów
Testy przeprowadziłem za pomocą:
- FarCry - 1024x768 32bit
- Doom 3 - 1024x768 32bit
- NFS Carbon - 1024x768 High, AA4x, Motion
Blur OFF
- 3D Mark 2003
- 3D Mark 2005
A tak przedstawiają się wyniki: